Wat is een Lead? 4 strategieën om meer leads te genereren

Wat is een Lead? 4 strategieën om meer leads te genereren

Je hebt meer nodig dan een geweldig product om te slagen in het bedrijfsleven. Je moet namelijk in contact komen met mensen die dat product daadwerkelijk willen kopen. De vraag is, waar moet je beginnen? Dit is het stukje waar een sales lead er bij komt kijken- dit is een potentiële klant met vage interesse in jouw product die het potentieel heeft om een toegewijde koper te worden.

Wat is een lead?

Een sales lead is een persoon of organisatie die tot op zekere hoogte interesse toont in de aankoop van jouw goederen of diensten. In veel gevallen zijn sales leads leden van jouw doelgroep - de mensen die je in gedachten had toen je jouw product ontwierp, de prijs ervan vast stelde en het op de markt bracht.

Verkopers verdelen hun leads soms in de volgende categorieën:

  • Hot lead. Een persoon die zeer gemotiveerd is om te kopen.
  • Warme lead. Een persoon die in de richting van een aankoop gaat, maar zich nog in de koopfase bevindt.
  • Koude lead. Een lead die waarschijnlijk geen verkoop meer zal genereren.

Jouw verkoopafdeling kan elk van deze leads anders benaderen en zich concentreren op diegenen die het meest waarschijnlijk tot een aankoop zullen leiden met de minste uitgaven en inspanningen. In de business-to-consumer (B2C) markt, kan een hot lead iemand zijn die interesse heeft getoond op jouw social media berichten, meerdere bezoeken heeft gebracht aan jouw website, en misschien zelfs items in een online winkelwagentje heeft geplaatst. In de business-to-business (B2B) markt kan een hot lead een zakelijke klant zijn die jouw verkooppraatje heeft gehoord of naar je is verwezen door anderen in hun branche.

Soorten leads

Als bedrijven leads willen genereren, groeperen ze potentiële klanten vaak op twee verschillende manieren: gekwalificeerde leads versus niet-gekwalificeerde leads, en verkoop gekwalificeerde leads versus marketing gekwalificeerde leads. Dit proces staat bekend als lead scoring, dat een numerieke waarde toekent aan leads en verkopers helpt de leads te prioriteren die het meest waarschijnlijk een verkoop zullen genereren.

Gekwalificeerde versus niet-gekwalificeerde leads

Het breedste niveau van lead scoring is het categoriseren van leads als gekwalificeerd of ongekwalificeerd.

  • Gekwalificeerde leads. Deze leads werden onderzocht door het verkoopteam van het bedrijf, het marketing team of beide, en worden beschouwd als de sterkste leads. Deze potentiële klanten kunnen zich al in de verkooptrechter van het bedrijf bevinden nadat ze een sterke neiging tot kopen hebben getoond.
  • Ongekwalificeerde leads. Een ongekwalificeerde lead heeft slechts een vage interesse in jouw product of diensten. Ze zijn zich bewust van jouw merk, maar hebben geen volledig besef van wat je verkoopt. Of ze begrijpen jouw merk, maar tonen weinig interesse om te kopen.

Verkoop gekwalificeerde leads (SQL) vs. marketing gekwalificeerde leads (MQL)

Het volgende niveau van leadkwalificatie verdeelt gekwalificeerde leads tussen jouw marketing- en verkoopafdeling.

  • Voor verkoop gekwalificeerde leads (SQL). Een voor verkoop gekwalificeerde lead is een persoon die de verkoopafdeling ziet als een zeer waarschijnlijke klant. Een voor verkoop gekwalificeerde lead heeft gemakkelijk contact met verkopers van jouw bedrijf en reageert op telefoontjes, e-mails of een oproep tot actie op de website van jouw bedrijf. Ze lijken op het punt te staan een aankoop te doen.
  • Marketing gekwalificeerde leads (MQL). Een marketing gekwalificeerde lead is iemand die interesse toont in het aanbod van het bedrijf, maar nog niet klaar is om te kopen. Ze hebben waarschijnlijk content gezien die door het marketingteam van het bedrijf is gemaakt, of misschien hebben ze jouw bedrijf ontdekt op basis van hun eigen organische interesse. jouw marketing- en verkoopteams zullen moeten werken om hen in klanten te converteren.

4 strategieën voor het genereren van leads

Een klein bedrijf in stand houden vereist een mix van inbound lead generation, waarbij je campagnes maakt die mensen aanmoedigen om contact met je op te nemen, en outbound lead generation, waarbij je contact opneemt met potentiële leads en om hun bedrijf vraagt. Hier zijn vier strategieën voor lead generatoren:

  1. Creëer en deel relevante content
  2. Blijf aanwezig op sociale media
  3. Keer terug naar jouw bestaande klanten
  4. Vraag om beoordelingen en verwijzingen

1. Creëer en deel relevante inhoud

U kunt in contact komen met potentiële leads door hun organische interesse in jouw product of dienst vast te leggen. Veel bedrijven doen dit met berichten met nuttige inhoud op hun websites, vaak via een SEO-gerichte blog die opduikt op de resultaten pagina's van zoekmachines (SERP's). je kunt ook leads genereren door podcasting of door video's te plaatsen op platforms als YouTube. Deze leadgeneratie strategie, algemeen bekend als content marketing, verbindt je met mensen die al geïnteresseerd zijn in jouw branche.

2. Onderhoud een aanwezigheid op sociale media

Veel bedrijven genereren sales leads met posts op sociale media. Deze strategie vereist een social media-account op de populairste platforms, zoals Facebook, Instagram en TikTok. Sommige social media posts kwalificeren als content marketing: Ze bieden nuttige informatie aan een doelgroep. Je kunt ook beginnen met social media e-commerce, waarbij je producten verkoopt via social media - een enorme pool van potentiële leads, met 4,2 miljard mensen op sociale platforms. In feite heeft 76% van de consumenten producten gekocht die ze zagen in social media posts.

3. Keer terug naar jouw bestaande klanten

Vergeet niet om leads voor jouw bedrijf vast te leggen door kopers uit eerdere verkoopcycli op te nemen - periodes waarin jouw verkoopteam werkte om van leads klanten te maken. Een tevreden klant die het laatste wat ze bij je kochten geweldig vond, is een kandidaat voor vervolgaankopen. je kunt deze klanten betrokken houden met een e-mailnieuwsbrief over nieuwe producten en speciale kortingen. je kunt jouw bestaande klanten ook aanmoedigen om je te volgen op sociale media, waar ze al jouw bedrijfsupdates krijgen met vroege verkoop aankondigingen en speciale kortingen.

4. Vraag om beoordelingen en verwijzingen

Bestaande klanten kunnen jouw beste vorm van reclame zijn. Dat komt omdat recensies en getuigenissen een lange weg afleggen om van nieuwsgierige kopers kopers te maken. Reviews bieden sociaal bewijs van de kwaliteit van een product aan mensen die misschien geen ervaring hebben met een merk. En hoewel persoonlijke verwijzingen fantastisch zijn, zegt 84% van de shoppers dat ze evenveel belang hechten aan online beoordelingen.

Wat is leadkwalificatie?

Leadkwalificatie is het proces waarbij potentiële klanten worden geselecteerd op basis van de waarschijnlijkheid dat zij een aankoop zullen doen. Verkoopafdelingen van bedrijven leiden de kwalificatie-inspanningen, en zij kunnen ook gegevens van de marketingafdeling van hun bedrijf opnemen. Het leadkwalificatieproces wordt grotendeels gestuurd door de positie van een klant in jouw verkooptrechter, op basis van de volgende stadia: 

  • Top of the funnel (ToFu). Een lead aan de top van de salesfunnel is net bezig jouw bedrijf te leren kennen. Deze ToFu-lead kan tellen als een MQL, maar ze zijn nog niet klaar om te kopen. Misschien hebben ze jouw reclame gezien of van jouw merk gehoord, en nu wil je ze aanmoedigen om met jouw bedrijf in zee te gaan.
  • Middle of the funnel (MoFu). Een MoFu-lead heeft waarschijnlijk jouw website bezocht, op productpagina's geklikt, zich beziggehouden met berichten op sociale media en misschien zelfs contact opgenomen met jouw verkopers. Ze hebben nog geen aankoop gedaan, maar hun intentie lijkt sterk.
  • Bottom of the funnel (BoFu). Een BoFu-lead heeft het fundamentele punt van het lead beheerproces bereikt: ze zijn klaar om te kopen. 

Systemen voor lead beoordeling

Veel bedrijven kwalificeren leads met een lead scoresysteem, waarbij ze numerieke waarden toekennen aan potentiële klanten op basis van hun getraceerde gedrag, hun betrokkenheid bij sociale media posts, hun e-mail openingspercentage en demografische informatie.

Uw software voor klantenrelatiebeheer (CRM) kan helpen deze waarden toe te kennen op basis van de activiteit van een websitebezoeker vanaf de landingspagina tot aan het afrekenen. Een CRM kan ook de correspondentie tussen een klant en de verkopers van jouw bedrijf archiveren en beheren. Als de klant al aankopen heeft gedaan, kan het CRM die records archiveren en nieuwe producten aan die klanten voorstellen. Je hebt geen CRM-tool nodig voor lead scoring, maar de gegevens kunnen wel helpen.

Hoe leads voeden?

Nurturing van een lead is het proces om een potentiële klant verder in de verkooptrechter te krijgen. Iemand kan jouw bedrijf tegenkomen met slechts een vage interesse in jouw product en een lage aankoopintentie. Als jouw verkoop- en marketingteams deze persoon goed begeleiden, kan hij een betalende klant worden - misschien zelfs iemand die je doorverwijst naar andere klanten.

Nurturing van een lead kan het volgende inhouden:

  • Directe communicatie. Bedrijven kunnen contact opnemen met leads die zich hoger in de verkooptrechter bevinden, een relatie met hen opbouwen, hun vragen beantwoorden en hen informeren over het aanbod van het bedrijf.
  • Productsuggesties. Met behulp van cookies en gegevens van websitebezoekers kunnen bedrijven online advertenties aanbieden aan hun leads, waarbij producten worden benadrukt waarin de lead geïnteresseerd lijkt te zijn.
  • Kortingsaanbiedingen. Een speciale korting kan een ongebonden lead omzetten in een betalende klant.

Opzoek naar kwalitatieve leads voor jouw bedrijf of meer weten over de manier waarop wij deze genereren? Neem contact op en we vertellen je alle ins- en outs… (but not the secret sauce ;-).

Plan een Kennismaking met onze Founder: Marvin Brian

Let's discuss

How we can

Be useful to you

We are always on the lookout for ambitious clients that are passionate about developing their business digitally.

Let's talk